jobs from my.neuvoo.com

05 Jun, 2015

Aksi bogel di puncak Kinabalu punca Sabah dilanda gempa?

KOTA KINABALU – Gempa terkuat dalam sejarah Malaysia yang melanda Sabah pagi Jumaat dipercayai akibat kemarahan aki atau pelindung Gunung Kinabalu terhadap aksi bogel 10 pelancong asing di situ baru-baru ini.

Beberapa pengguna laman sosial Twitter mendakwa, tindakan biadap kumpulan pelancong dari Eropah tersebut bertelanjang dan memarahi malim gunung yang menegur mereka adalah kemuncak perasaan amat marah aki.

Malah ada netizen tempatan menulis, gempa pukul 7.17 pagi bermagnitud 5.9 pada skala Richter sebagai balasan kepada sikap pendaki tidak menghormati kawasan yang dianggap suci di gunung tertinggi Asia tenggara itu.

Seorang pembangun laman web berasal dari Sabah yang enggan dinamakan memberitahu, selain berbogel, ada pelancong asing kencing di kawasan itu, sekali gus mengundang kemarahan roh semangat Gunung Kinabalu.
Pengguna Twitter ‏@Zulfahmiabsalam pula menulis, seorang rakannya di Sabah turut berpendapat sama dan berkata, ‘penjaga’ gunung tersebut hanya menunggu masa sahaja sejurus insiden bogel pada 30 Mei lalu.

Namun, @Zaxania menyifatkan cubaan penduduk tempatan mengaitkan dua insiden itu sebagai ‘kenyataan bodoh’ dan meminta mereka tidak merumuskan kelakuan pelancong terbabit mendapat balasan daripada hukum alam.

Awal bulan ini, media tempatan menyiarkan gambar-gambar sekumpulan pendaki asing termasuk empat wanita gembira bertelanjang di South Peak dekat puncak Gunung Kinabalu setinggi 4,095 meter dari paras laut tersebut.

Ekoran itu, penduduk Sabah kesal dengan insiden itu dan ramai mendakwa, tindakan pendaki terbabit menggelar malim gunung tersebut sebagai bodoh hanya kerana menegur kelakuan mereka sebagai ‘menjemput’ bencana.

Menurut pihak berkuasa Taman Sabah, setiap pendaki wajib mematuhi peraturan termasuk menjaga tingkah laku dan perkara ini turut dimaklumkan oleh semua malim sebelum pendakian bermula. – Agensi/H.A.AMREE


EmoticonEmoticon