jobs from my.neuvoo.com

09 Jun, 2015

Carilah ustazah, kenapa cari jebon ni jugak, kata Aishah tolak pelantikan

Kumpulan pro ulama yang menang besar dalam pemilihan PAS baru-baru ini mula terasa kesannya apabila ramai aktivis mula menjauhkan diri daripada parti Islam itu dan menolak tawaran untuk bersama, termasuklah para artis yang menyertai mereka sebelum ini.

Penyanyi tersohor tanah air Aishah, atau nama sebenarnya Wan Aishah Wan Ariffin, yang terkenal dengan lagu "Janji Manismu", antara mereka yang mula menjarakkan diri.

"Hai la ustazah nak cari gak jebon-jebon parasit PAS buat apa... ustazah carilah ustazah yang boleh buat kerja tu... hehe jangan cemari 'kebersihan' pimpinan baru ni," tulis Aishah dalam Facebooknya semalam, penuh dengan sindiran.

Aishah dan rakan aktivis lain, digelar jebon, parasit, barua dan anai-anai sebelum ini oleh kumpulan penyokong ulama, khasnya melalui “penulis hantu” mereka di media sosial, menyertai kempen "Say no to pelantikan."

Beliau yang kini sedang sakit dan menerima rawatan doktor, menulis dalam Facebooknya: "Dalam tengah-tengah sakit I terima message mohon bertemu dengan kepimpinan dewan muslimat baru untuk bincang-bincang pasal lajnah kesenian kebudayaan dan rekreasi (LKKR)."

Beliau merujuk salah satu biro dalam parti Islam itu yang diketuainya sebelum ini.

Aishah menyertai PAS beberapa tahun lalu dan bertanding di Parlimen Jempol, Negeri Sembilan atas tiket PAS dalam Pilihan Raya Umum 2013, namun tewas.

Beliau dilabel sebagai kumpulan profesional dalam PAS dan mendapat serangan bertalu-talu daripada kumpulan pro ulama sehingga kesemua mereka tewas.

Ketika memberikan penjelasan dalam Mesyuarat Agung Dewan Muslimat PAS baru-baru ini, Aishah yang mempengerusikan LKKR jelas sangat tidak senang cara beliau diserang.

"Kelakar jugak bila fikir-fikirkan, pengalaman saya sendiri sebagai pengerusi lajnah kesenian... 53 tahun tak pernah adapun lajnah kesenian selama ni... 53 tahun baru ada ahli yang ada pengalaman dalam bidang seni," tulis Aishah kesal dengan serangan itu.

"Tanpa dibekalkan satu sen pun, pandai-pandailah nak hidupkan benda ni, hahaha bila I fikir semula all the hours of planning, rehearsing and meetings etc...ada masa keluar duit sendiri..sampai ke muktamar, senang-senang je perwakilan komen 'seni ni luas’," tulisnya.

"Ia macam awak beritahu kepada orang Eskimo air batu itu sejuk," katanya.

Baginya, semua yang bekerja dalam jemaah PAS melakukannya secara sukarela.

"Awak bukan bercakap dengan Menteri Kesenian dan Kebudayaan, yang ada peruntukan setiap tahun dengan gaji dan elaun untuk bergerak. Semua dibuat atas dasar kasih sayang."

"Bukan tidak boleh bertanya... tetapi sebelum hendak sindir-sindir dan maki-maki.. ingatlah yang buat kerja ni semua 'volunteers' atas masa, perbelanjaan dan 'skill' kami sendiri.

"Sebelum hendak boo, fikirkan berapa banyak masa mereka ni dah infaq pada jemaah... kalau sudah tidak mahu lagi masa atau skill seseorang itu, lakukanlah dengan berhemah... kita kan jemaah Islam.. berkelakuanlah dengan akhlak Islam yang indah ini," katanya kesal.

Sebagaimana Dewan Pemuda, kesemua pemimpin yang bukan pro ulama dalam Dewan Muslimat ditewaskan sepenuhnya pada pemilihan semasa muktamar lalu, dari ketua hingga ke exco yang lain.

Aishah merupakan salah seorang 'mangsa' itu, yang selama ini sangat aktif dalam aktiviti Dewan Muslimat.

Ekoran kekalahan yang mereka sifatkan dengan cara yang tidak sihat itu, kempen "Say no to pelantikan" dimulakan.

Sebelum ini AJK PAS Pusat, Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus juga membuat kenyataan menolak sebarang perlantikan termasuk dalam Dewan Pemuda PAS.

Menerima saranan dari Profesor Datuk Dr Redzuan Othman, Abang Ahmad mahu pulang ke kawasannya di Beting Maro di pendalaman Sarawak, untuk membina PAS di sana.

"Selepas berbincang secara mendalam dengan ahli keluarga dan teman-teman rapat dengan saya dan setelah melihat serta mengambil kira faktor pelapis, kewangan, gerak kerja dan perancangan, maka saya bulat dan tekad untuk tidak menerima sebarang lantikan jawatan untuk Badan Perhubungan, Pemuda PAS Malaysia & PAS Pusat," tulis Abang Ahmad dalam kenyataan itu.

Bahkan, Mazlan Aliman yang menjadi satu-satunya AJK PAS Pusat yang tidak termasuk dalam senarai pro ulama yang menang, turut mempertimbangkan melepaskan jawatan itu. – 9 Jun, 2015.


EmoticonEmoticon